Tijdperk van gestructureerd terugmelden op WOZ-gegevens is aangebroken!

ANG onderstreept het belang van een nauwkeurige en betrouwbare gegevensuitwisseling tussen overheidsorganisaties. We zijn er dan ook trots op dat wij samen met het Noordelijk Belastingkantoor (NBk) het eerste Digimelding-bericht via de terugmeldvoorziening (TMV) hebben verzonden. Hopelijk is dit de start van een nieuw tijdperk voor het structureel terugmelden op WOZ-gegevens.

Een nieuwe stap in gegevenskwaliteit

Het gebruik van de TMV is een mijlpaal voor afnemers en bronhouders. Dankzij Digimelding kunnen organisaties eenvoudiger voldoen aan hun verplichtingen en bijdragen aan een hogere betrouwbaarheid en volledigheid van basisregistraties. De primeur van de eerste terugmelding was een bericht voor bronhouder gemeente Ameland vanuit afnemer Wetterskip Fryslân. De belastingtaken van gemeente Ameland worden verzorgd door gemeente Leeuwarden en het Wetterskip Fryslân heeft de uitvoering van de belastingtaken uitbesteed aan het NBk. Theo van Vliet, manager Advies van ANG: “Dat gemeente Leeuwarden ons liet weten dat het bericht was ontvangen, was een geweldige mijlpaal. En dat het bericht de toelichting had “Dit is een test met ANG”, daar zijn we best trots op! Dit was alleen mogelijk door onze samenwerking met het NBk en met gemeente Leeuwarden. Deze organisaties speelden dan ook een cruciale rol in het testen en implementeren van deze nieuwe aanpak waarvoor de wettelijke deadline is bepaald op 1 juli 2025”.

Waarom is terugmelden via Digimelding belangrijk?

De waterschappen zijn een trouwe klantengroep van ANG. Veelal worden ze vertegenwoordigd door de uitvoeringsorganisaties, maar ANG ondersteunt ook waterschappen die de belastingtaken zelf uitvoeren. Als afnemers van de WOZ-gegevens zijn de waterschappen volledig afhankelijk van de bronhouders voor kwaliteit en actualiteit van deze gegevens. Maar helaas is dit nog niet op orde. Al in 2022 heeft de Waarderingskamer van de waterschappen te horen gekregen dat zij veel waarde hechten aan de TMV en het gebruik daarvan. Tevens vinden de waterschappen dat de Waarderingskamer toezicht moet houden op de wijze waarop gemeenten terugmeldingen verwerken. ANG heeft in de klankbordgroep berichtenverkeer (KBV) altijd gehamerd op de komst van de TMV. Dit is volgens Theo van Vliet dan ook echt een volgende stap in het verbeteren van de kwaliteit van de WOZ-gegevens in de Landelijke Voorziening. Het wordt nu als afnemer gemakkelijk om aan te geven wanneer je twijfels hebt over de inhoud van de LV WOZ. De afnemer kan – na de terugmelding – afwijken van de LV-WOZ en gemotiveerd aangeven waarom hiervoor wordt gekozen. “Natuurlijk werd er al wel eens wat teruggemeld naar de bronhouder, maar dan met Excellijstjes, zonder enige borging en met zeer wisselend succes. Dat is nu verleden tijd”, aldus Theo. “En daarbij komt, het is gewoon een verplichting om bij “gerede twijfel” een terugmelding te doen. Dat staat in artikel 37f van de Wet WOZ. Hierin staat ook dat deze terugmelding gedaan moet worden “via de LV WOZ”, dus via het Kadaster. Terugmelden via Digimelding is dé manier waarop de basisregistraties zouden moeten werken. Het gebruik van Digimelding voor de WOZ is geen nieuwe eis, maar staat al jaren in de Wet WOZ”.

ANG is dan ook zeer blij dat de waterschappen en belastingkantoren die wij ondersteunen de WOZ-terugmeldingen nu eindelijk gestructureerd kunnen gaan inzetten voor een verbetering van de kwaliteit, actualiteit en volledigheid van de LV. In de laatste vergadering van de klankbordgroep heeft de Waarderingkamer nog eens laten weten dat formeel 1 juli 2025 als datum geldt waarvoor alle bronhouders dit doel gehaald moeten hebben. Er is nog heel wat werk te verzetten, maar ook de Waarderingskamer reageerde verheugd dat het eerste bericht nu is verzonden en ontvangen. Het tijdperk van gestructureerd terugmelden is eindelijk aangebroken!

Meer weten over gestructureerd terugmelden?

Ook benieuwd hoe jullie organisatie kan profiteren van het terugmelden via Digimelding of LV WOZ synchronisatie?
Bel dan met Theo van Vliet op 06 – 4711 1732.

Wat zoek je?